ÁLLAMPOLGÁRSÁG IGAZOLÁSA

 

A hatályos állampolgársági törvény szerint az alábbi okiratok alkalmasak a magyar állampolgárság igazolására:

 

  • érvényes magyar útlevél,
  • kevesebb mint egy éve lejárt magyar útlevél,
  • érvényes magyar személyazonosító igazolvány,
  • kevesebb mint három éve kiállított  magyar állampolgársági bizonyítvány,
  • honosítási okirat (ellenkező bizonyításig). 

 

Amennyiben az ügyfél a fenti okiratok egyikével sem rendelkezik, és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszerben sem szerepel, úgy hivatalból állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni a magyar állampolgárság igazolása céljából.

Az állampolgárság igazolása iránti eljárás lefolytatására a Budapest Főváros Kormányhivatala illetékes, az eljárás ideje 6-8 hónap.

Az állampolgárság igazolása iránti eljárás az ügyfél kérelmére is indulhat.

A kérelem benyújtásához szíveskedjen e-mail-ben időpontot kérni a konzulátustól a consulate.bxl@mfa.gov.hu e-mail címen.

Az állampolgárság igazolása iránti kérelmet online módon a Konzinfo Ügysegéd felületen is kitöltheti regisztrációt követően. Az így kitöltött kérelmet, amely egy QR kódot tartalmaz, ki kell nyomtatnia, és magával hoznia a konzulátusi ügyintézéshez.

A konzulátuson kérelemre indult állampolgárság igazolása iránti eljárás konzuli közreműködési díja 40 EUR, amelyet a kérelem benyújtásakor a konzulátuson kell befizetni bankkártyával. 

Az állampolgársági vizsgálathoz az alábbi dokumentumokat szíveskedjen magával hozni:  

  • állampolgárság igazolása iránti kérelem nyomtatvány
  • születés hazai anyakönyvezéséhez szükséges adatlap
  • házasság hazai anyakönyvezéséhez szükséges adatlap
  • a kölföldi lakcím bejelentéséhez szükséges adatlap
  • születési anyakönyvi kivonat (ha nem angol, német vagy francia nyelvű, úgy hiteles magyar nyelvű fordítással kell benyújtani)
  • családi állapotot igazoló okirat (házas: házassági anyakönyvi kivonat; elvált: házassági anyakönyvi kivonat és a házasságot felbontó jogerős bírósági ítélet a jogerőre emelkedést igazoló okirattal; özvegy: egykori házastárs halotti anyakönyvi kivonata)

Adott esetben igazolni kell a magyar állampolgár felmenőktől történő leszármazást. Ehhez az alábbi dokumentumokra lehet szükség:

  • szülők (esetleg nagyszülők) házassági anyakönyvi kivonata (szükség esetén hiteles magyar fordítással);
  • szülők (esetleg nagyszülők) születési anyakönyvi kivonata (szükség esetén hiteles magyar fordítással).

Az anyakönyvi kivonatokat, eredetiben, amennyiben nem angol, német, vagy francia nyelven kerültek kiállításra, hiteles magyar fordítással együtt kell benyújtani. Hiteles fordítást az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI – www.offi.hu) készít. Az Európai Unió tagállamaiból származó anyakönyvi kivonat esetén az adott tagállam joga szerint készített hiteles magyar nyelvű fordítás is elfogadható.